Δραστηριότητες - Παρεμβάσεις

Δελτίο Τύπου της Ειδικής Αγορήτριας της ΔΗΜΑΡ, βουλευτού Αιτωλοακαρνανίας Νίκης Φούντα σχετικά με το σχέδιο νόμου για τη "μικρή ΔΕΗ"

Η Βουλευτής Αιτωλ/νίας και Ειδική Αγορήτρια της Δημοκρατικής Αριστεράς Νίκη Φούντα έκανε σήμερα την ακόλουθη δήλωση, με αφορμή την έναρξη της συζήτησης στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Δημιουργία Νέας Καθετοποιημένης Εταιρίας Ηλεκτρικής Ενέργειας»:

 

 

«Από την πρώτη στιγμή η Δημοκρατική Αριστερά εξέφρασε την ισχυρή αντίθεσή της με την σχεδιαζόμενη καθετοποίηση και εν συνεχεία ιδιωτικοποίηση του 30 % της ΔΕΗ. Η ενέργεια αποτελεί κοινωνικό αγαθό και η αβεβαιότητα ως προς τη συνέχεια παροχής προσιτών υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, όχι μόνο είναι ανεπίτρεπτη, αλλά και αντισυνταγματική. 

 

Δεν θεωρούμε προφανώς ότι η ΔΕΗ είναι άμοιρη ευθυνών ή ότι η διοίκησή της διαχρονικά «τα έχει όλα καλώς καμωμένα» -αν και αναγνωρίζουμε φυσικά το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει θετικούς οικονομικούς δείκτες. Απόλυτα καταδικαστέα είναι η κακοδιαχείριση παρελθόντων ετών και η εμμονή της ΔΕΗ να μην εκσυγχρονίζεται, να μην προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα, εμμένοντας σε μη ανταγωνιστικές αγκυλώσεις, παρά τις αντίθετες διακηρυγμένες παγκόσμια τάσεις πχ. προς τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Εντούτοις, ένα μεγάλο μέρος των οφειλών της ΔΕΗ είναι με ευθύνη του Δημοσίου και λόγω άστοχων πολιτικών επιλογών. 

 

Το εν λόγω σχέδιο νόμου είναι εξαιρετικά ασαφές και δημιουργεί μία σειρά από εύλογες απορίες: 

·Δεν είναι καθόλου προφανές πως η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ θα οδηγήσει σε χαμηλότερες τιμές ρεύματος (βασική αιτίαση των νομοθετούντων)

·Πελατολόγιο και εργαζόμενοι θα χωριστούν, χωρίς να γνωρίζουμε τον τρόπο, αλλά και τις διασφαλίσεις τους. Χωρίς να δίνεται σε κανέναν η δυνατότητα να επιλέξει.

·Αν η Ευρωπαϊκή Ένωση μιλά για το δικαίωμα ελεύθερης επιλογής του καταναλωτή, γιατί κάποιοι πελάτες θα αλλάξουν πάροχο χωρίς να ερωτηθούν; Πώς αυτό ενισχύει τον υγιή ανταγωνισμό;

·Ποια από τις δύο εταιρείες θα πάρει τα ευαίσθητα κοινωνικά τιμολόγια, τα φθηνότερα βιομηχανικά τιμολόγια κ.τ.λ.;

·Δεν είναι καθόλου σαφής ο τρόπος που θα γίνει ο κάθετος διαχωρισμός των περιουσιακών στοιχείων της ΔΕΗ (εκτός από αυτά που αναφέρονται στο άρθρο 1). Μήπως η μικρή και προς ιδιωτικοποίηση ΔΕΗ θα πάρει τα «φιλέτα»;

·Αν η νέα εταιρεία είναι  -όπως διακηρύσσεται- υγιής και «θελκτική» φοβούμαστε ότι η μητρική ΔΕΗ θα φορτωθεί ένα μη παραγωγικό και μη κερδοφόρο χαρτοφυλάκιο, με τα βάρη του φυσικά να μετακυλίονται στους καταναλωτές μέσω των τιμολογίων της ΔΕΗ.

 

Φοβούμαστε, επίσης, ότι η Κυβέρνηση δεν έμαθε από τα «λάθη του παρελθόντος» με την εμπειρία των σκανδάλων των Energa, Hellas Power, Reyma1 κ.ά. που άφησαν πίσω τους «φέσια» καταστροφικά για το δημόσιο συμφέρον. Φοβούμαστε πως δεν έμαθε από το μεγάλο μέρος των χαρατσιών (ΕΕΤΗΔΕ) που έμεινε απλήρωτο, όπως και των δημοτικών τελών. Φοβούμαστε πως δεν έμαθε από το στραπάτσο του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ και τις εντελώς λανθασμένες πολιτικές επιλογές περί «πράσινης ανάπτυξης».

 

Είναι προς το συμφέρον της χώρας η λειτουργία μίας σύγχρονης και ανταγωνιστικής ΔΕΗ. Πρέπει ο κόσμος να καταλάβει πως είναι άλλο πράγμα ο διαχωρισμός της διαχείρισης -που έχει ήδη γίνει- και είναι άλλο πράγμα ο ιδιοκτησιακός διαχωρισμός. Χρειαζόμαστε μία μεγάλη και ισχυρή ΔΕΗ, προκειμένου αυτή να μπορέσει να πάρει μέρος στον ανασχεδιασμό του εθνικού ενεργειακού χάρτη και να μπορέσει να συμμετάσχει ως εταίρος ακόμη και σε διεθνή σχήματα.

 

Η ΔΕΗ πρέπει να επεκταθεί σε νέες αγορές και πεδία (όπως λ.χ. το φυσικό αέριο) και όχι να συρρικνωθεί. Η ΔΕΗ πρέπει να αλλάξει στο όνομα του εκσυγχρονισμού της  κι όχι της  εκποίησής της.»